Gholami Afshar M, Moradi Hazarvand E. The Impact of Consumer Associations with the Organization on Brand Loyalty: Considering the Role of Consumer Perception (Case Study: Tehran Tejarat Bank). 3 2023; 8 (28)
URL:
http://jnraims.ir/article-1-304-fa.html
غلامی افشار مژگان، مرادی هزاروند ابراهیم. تاثیر تداعیات مصرفکننده از سازمان بر وفاداری به برند: با در نظر گرفتن نقش پنداره
مصرفکننده (مورد مطالعه: بانک تجارت شهر تهران). رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1401; 8 (28)
URL: http://jnraims.ir/article-1-304-fa.html
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی–بازاریابی، گروه مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (177 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تداعیات مصرفکننده از سازمان بر پنداره مصرفکننده در بانک تجارت شهر تهران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر نوع داده کمی بود. جامعهآماری پژوهش کلیه مشتریان بانک تجارت در شهر تهران به تعداد نامحدود بودند که بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران در حالت جامعه نامحدود و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد تداعیهای سازمان براون و داسین (1997) و چوی و پارک (2011)، وفاداری به برند سازمان مون و همکاران (2015) و خودپنداره فردی و اجتماعی مصرفکننده چوی و پارک (2011) و سویامیناتان و همکاران (2017) استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. تجزیه وتحلیل دادهها در دوبخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ... ) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) از طریق نرمافزار Amos انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد تداعیات مصرفکننده از سازمان (تداعیمسئولیت اجتماعی(71/0) و تداعی توانایی سازمان(63/0)) تاثیر مثبتی بر پنداره مصرفکننده دارد، پنداره مصرفکننده (پنداره فردی(58/0) و پنداره اجتماعی(46/0)) تاثیر مثبتی بر وفاداری به برند دارد و همچنین تداعیات مصرفکننده از سازمان (تداعیمسئولیت اجتماعی(326/0) و تداعی توانایی سازمان(363/0)) با نقش پنداره مصرفکننده تاثیر مثبتی بر وفاداری به برند دارد. در نهایت میتوان گفت مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/12/7 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10