شجاع حیدری رضا، مدنی امیر محسن. شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی سیاست گذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در ایران. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1403; 13 (33) :1-28
URL: http://jnraims.ir/article-1-360-fa.html
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
چکیده: (205 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در ایران بود. روش مورداستفاده در این مقاله، توصیفی، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ داده، آمیخته است. برای شناسایی و تدوین شاخصها از روش اسنادی و نیز نظرخواهی از نخبگان استفاده شد. سپس جدول شاخصهای سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ، در اختیار 30 نفر از نخبگان و صاحبنظران حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ شامل اساتید دانشگاه و نیز صاحبنظران عرصه فرهنگی و اقتصادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه اقتصادی قرار گرفت که با روش گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین برای تحلیل شاخصها از تکنیکهای دلفی فازی و معادلات ساختاری و نرمافزارهای Lisrel و MaxQDA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای اصلی تأثیرگذار بر سیاستگذاری فرهنگی شامل تدوین، اجرا و ارزشیابی میباشند. در بین این شاخصها کمترین بار عاملی مربوط به ارزشیابی بود. همچنین در بین مؤلفههای سیاستگذاری فرهنگی، بیشترین و کمترین بار عاملی به ترتیب مربوط بهتناسب و دسترسی و عدالت میباشد. همچنین نتایج نشان داد که شاخصهای اصلی تأثیرگذار بر اقتصاد فرهنگ جاذبههای فرهنگی، اهرم فرهنگی، کارآفرینی فرهنگی، سرمایه انسانی و مشارکت فرهنگی بودند. در بین این شاخصها کمترین و بیشترین بار عاملی به ترتیب مربوط به کارآفرینی فرهنگی و مشارکت فرهنگی میباشد. همچنین در بین مؤلفهها اقتصاد فرهنگ، بیشترین و کمترین بار عاملی به ترتیب مربوط به میراث تاریخی و طرحهای ابتکاری میباشد. همچنین شواهد آماری نشان میدهد که ایران در حوزههای گوناگون اقتصاد فرهنگ با توجه به پتانسیل بالقوه فراوان، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/2 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10