دوره 16، شماره 36 - ( 12-1403 )                   جلد 16 شماره 36 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar A, Behroozi M. Designing a Model to Determine the Cultural and Social Factors Affecting the Academic Achievement of Students (Case Study: Primary School Students in Bushehr County). 3 2025; 16 (36) :1-14
URL: http://jnraims.ir/article-1-398-fa.html
جوکار اعظم، بهروزی محمد. طراحی مدلی به‌منظور تعیین عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (موردمطالعه مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر). رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1403; 16 (36) :1-14

URL: http://jnraims.ir/article-1-398-fa.html


کارشناس مسئول سنجش اداره امورش و پرورش گناوه و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (63 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی طراحی مدلی به‌منظور تعیین عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (مطالعه موردی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر) اجراشده است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر و نمونه آماری 100 نفر از دانش‌آموزان موردمطالعه و ابزار سنجش در این پژوهش پرسش‌نامه 33 سؤالی پیشرفت تحصیلی و پرسش‌نامه 20 سؤالی عوامل فرهنگی و عوامل اجتماعی می‌باشد یافته‌ها نشان دادند در فرضیه اصلی تحقیق نشان دادیم بین عوامل فرهنگی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر رابطه معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی بین عوامل فرهنگی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد زیرا سطح معناداری 01% می‌باشد. که فرضیه با 99% احتمال مورد تأیید است. در فرضیه اول دریافتیم بین عوامل اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر رابطه معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی بین عوامل اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر رابطه معنادار وجود دارد همچنین بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی بین عوامل فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنادار وجود دارد که فرضیه با 97% احتمال مورد تأیید است. نتایج کلی تحقیق حاکی از این است که بین عوامل فرهنگی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر رابطه معنادار وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 538 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/4/21 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb