دوره 5، شماره 25 - ( شماره 25 ، دوره اول ، سال پنجم ، بهار 1401 1401 )                   جلد 5 شماره 25 صفحات 23-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikfar Dastaki F. Evaluation of in-service training: the necessity of today's organizations in order to improve performance. 3 2022; 5 (25) :1-23
URL: http://jnraims.ir/article-1-268-fa.html
نیک فر دستکی فاطمه. ارزشیابی آموزش ضمن خدمت: ضرورت سازمان های امروزی به منظور ارتقای عملکرد. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1401; 5 (25) :1-23

URL: http://jnraims.ir/article-1-268-fa.html


کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران مرکز ، تهران، ایران
چکیده:   (166 مشاهده)
نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان است. آموزش و تقویت نیروی انسانی در هر سازمانی از جایگاه ویژه و غیرقابل‌انکاری برخوردار است. امروزه کمتر سازمانی قادر است که بدون آموزش کارکنان خود توسعه و یا عملکرد خود را بهبود یابد. همچنین آموزش ضمن خدمت کارکنان نقش به سزایی در ارتقا کارایی سازمان‌ها دارد. آموزش‌های ضمن خدمت یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های تأمین و تربیت نیروی انسانی موردنیاز یک سازمان و بهترشدن عملکرد کارکنان می باشد. ضمناً این آموزش‌ها می‌توانند نقش مهمی در افزایش کارایی سازمان‌ها ایفا نمایند. بهسازی و پرورش کارکنان و تقویت شایستگی آنان در شغل‌هایشان از طریق بهبود دانش، مهارت‌ها، توانایی‌ها و سایر خصیصه‌ها صورت می‌گیرد. امروزه مهم‌ترین عامل ایجاد رشد و توسعه یک سازمان منابع انسانی آن است. این منابع انسانی زمانی وظیفه محوله را به‌خوبی انجام می‌دهند که کارا و اثربخش باشند. این کارایی و اثربخشی در سایه شناخت، مهارت و نگرش مناسب حاصل خواهد شد که این امر از طریق آموزش امکان‌پذیر است. به‌نوعی می‌توان گفت راهکار اساسی برای داشتن نیروی انسانی مجرب، آموزش است. یک برنامه آموزشی تنها زمانی می‌تواند ارزشمندی خود را توجیه کند که شواهد قابل اعتماد و معتبری در مورد تأثیر آموزش بر بهبود عملکرد شرکت‌کنندگان عرضه کند. این امر به جنبه مهمی از آموزش و ارزشیابی آموزشی اشاره دارد که معمولاً از آن به‌عنوان اثربخشی آموزش یا ارزیابی اثربخشی آموزش یاد می‌شود. بقا، دوام و پیشرفت هر جامعه ای به کارایی و کیفیت نیروی انسانی آن جامعه بستگی دارد و هر سازمانی به کارمندان باانگیزه و توانمند به‌عنوان یکی از ارکان مهم آن سازمان نیاز دارد. یکی از راه های رسیدن به این مهم توانمندسازی کارکنان است که جز با آموزش صحیح و مناسب امکان‌پذیر نخواهد شد. از این رو پژوهش حاضر بر آن بود تا راه‌های صحیح آموزش و آموزش ضمن خدمت و همچنین دلایل استفاده از آن را در سازمان‌ها بیان کند؛ بنابراین پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات بنیادی  و از لحاظ روش تحقیقی کیفی (مروری) به‌حساب می آید. جامعه آماری پژوهش حاضر سایت‌های معتبر (اریک، مگ ایران، پرتال جامع علوم‌انسانی و...) بود. برای تحلیل یافته‌های از روش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای صحت پایایی و روایی یافته‌ها از روش تطابق همگونی یافته‌ها استفاده شد. طبق یافته‌های تحقیق دلایلی که آموزش ضمن خدمت را ضروری ساخته عبارتند از: رشد سریع تکنولوژی و شتاب فزاینده علوم بشری در تمامی زمینه‌ها، تغییرات شغلی یا جابه‌جایی شغلی، بهبود عملکرد شغلی و...  و از جمله راه های صحیح ارائه آموزش ضمن خدمت عبارت‌اند از: تنوع در برنامه‌های آموزشی، فضای کافی برای برگزاری کلاس های دوره، کیفیت بالای فضای آموزشی، چیدمان مناسب داخل کلاس و... . در سازمان‌های کنونی در زمینه ارزشیابی آموزشی با رویکرد کاربردی تحقیقات کمی انجام شده است. یکی از دلایل عمده این بی‌توجهی آن بوده است که تعیین دقیق نحوه عملکرد آنان در بازگشت به محل خود در سازمان، فرایندی پیچیده، مشکل و گاه مبتنی بر قضاوت کسانی است که هرچند در تهیه و اجرای ظاهراً موفقیت‌آمیز یک دوره آموزشی کوشش بسیار کرده اند، اما کمتر به آثار و نتایج واقعی و عملی دوره آموزشی توجه داشتند. در این مقاله سعی شد با مروری بر شیوه‌ها و روش‌های مختلف ارزشیابی سازمانی به فواید و معایب هر شیوه و همچنین اثرگذاری بر عملکرد پرداخته شود.
 
متن کامل [PDF 549 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/5 | پذیرش: 1401/1/5 | انتشار: 1401/1/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb