کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
چکیده: (148 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با رفتار شهروندی معلمان دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، بر حسب نوع داده کمی و بر حسب ماهیت توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره دوم متوسطه شهر تهران بود که براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رفتار شهروندی سازمانی مقیمی(1390) و خود گزارش دهی هوش معنوی لیندا (2011) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و همین طور پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه ها بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار Spss-V23 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که هوش معنوی در مولفه های تفکر انتقادی وجودی (77/0)، تولید معنی شخصی (75/0)، آگاهی (86/0) و توسعه حالت آگاهی (79/0) با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/11/12 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10