دوره 9، شماره 29 - ( 3-1402 )                   جلد 9 شماره 29 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahdarpour J, Bagherifard M R. Investigating the Effect of Social Capital on Employee Creativity with the Mediating Role of Knowledge Management. 3 2023; 9 (29)
URL: http://jnraims.ir/article-1-308-fa.html
راهدارپور جواد، باقری فرد محمودرضا. بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی‌گری مدیریت دانش. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 9 (29)

URL: http://jnraims.ir/article-1-308-fa.html


استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زابل، زابل، ایران
چکیده:   (260 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی­‌گری مدیریت دانش بود. این پژوهش ازنظر ماهیت پژوهش، در زمره پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف پژوهش، در زمره پژوهش‌های کاربردی جای می­‌گیرد. جامعه آماری این پژوهش 520 نفر از مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران می­باشد که با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه لازم جهت بررسی 220 نفر به دست آمد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش برگرفته از مرکز مدیریت و بهره­وری آمریکا (APQS[1]) پرسشنامه خلاقیت کارکنان تورنس و پرسشنامه سرمایه اجتماعی نافاپیت و قوشال (1998)، استفاده شد. جهت ارزیابی مدل پژوهش از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین اثر مربوط به تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش می­‌باشد (72/0). همچنین ضریب مسیر رابطه بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت کارکنان 63/0 می­باشد. ضریب مسیر رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان نیز 58/0 می­‌باشد. آماره t مربوط به سرمایه اجتماعی و خلاقیت کارکنان 87/3 می­باشد که این آماره بیشتر از مقدار استاندارد 96/1 می­باشد. بنابراین بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت کارکنان رابطه مثبت معنی­‌داری وجود دارد. همچنین آماره t مربوط به اثر میانجی مدیریت دانش بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت کارکنان 85/4 می­باشد که این آماره نیز از مقدار استاندارد 96/1 بیشتر می­‌باشد. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که مدیریت دانش اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت کارکنان ایفا می­‌کند.

[1] -American Center for Management and Productivity
متن کامل [PDF 993 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb