کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی گرایش مارکتینگ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (143 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش تجاری و مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی خصوصی صورت گرفته است. روش: روش ماهیت پژوهش از نوع تحقیق توصیفی، برمبنای روش جمع آوری دادهها از نوع پیمایشی و به لحاظ روش تحلیل داده از نوع مطالعات همبستگی میباشد که حدود تغییرات یک یا چند متغیر با حدود تغییرات یک یا چند متغیر دیگر مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. از تعداد 200 عدد پرسشنامه ارسالی به جامعه مورد تحقیق تجزیه و تحلیل دادهها با 155 پرسشنامه صورت گرفت. برای تجزیه و تخلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. در سطح استنباطی با توجه به نوع دادهها، یافتن رابطه بین آنها باید از ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره متناسب با این دادهها استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که بین مولفههای هوش تجاری و مدیریت دانش همبستگی قوی و مستقیمی وجود دارد همچنین سهم متغیرها و مولفههای هوش تجاری در پیشبینی و تغییرات مدیریت دانش حدود 51 درصد میباشد. نتیجهگیری: هوش تجاری میتواند بر ماهیت خود مدیریت دانش تأثیر بگذارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/4/21 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10