دوره 12، شماره 32 - ( 12-1402 )                   جلد 12 شماره 32 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M. The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Academic Vitality and Job Aspirations of High School Students. 3 2024; 12 (32)
URL: http://jnraims.ir/article-1-340-fa.html
توکلی مرضیه. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و آرزوهای شغلی دانش‌آموزان. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 12 (32)

URL: http://jnraims.ir/article-1-340-fa.html


دانشجوی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدرودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (260 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و آرزوهای شغلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1400، انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل 150 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارت های مثبت اندیشی را دیدند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. روش جمع­آوری داده­ها بر اساس دو پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391) و آرزوهای شغلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391)  انجام گرفت. پایایی پرسشنامه­‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 به­دست آمد. همین­طور از روایی محتوا به­‌منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه‌­ها به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه­‌و­تحلیل اطلاعات به‌­دست آمده از اجرای پرسشنامه­ها از طریق نرم­افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی تاثیر معناداری بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارد. همچنین آموزش مهارت های مثبت اندیشی باعث افزایش آرزوهای شغلی در دانش آموزان شد. بنابراین روش مداخله‌ای روان شناسی مثبت‌نگرا می‌تواند سرزندگی تحصیلی و آرزوهای شغلی دانش آموزان را افزایش دهد.
 
متن کامل [PDF 377 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb