دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (182 مشاهده)
شناسایی مسائل و مشکلات موجود سازمانها از نظر داخلی و خارجی که در نهایت منجر به کشف و تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی میشود بعنوان بخشی از فرآیند برنامهریزی استراتژیک است. مدیریت استراتژیک عبارت است از فرآیندی که از طریق آن سازمانها، محیطهای داخلی و خارجی خود را تحلیل کرده و از آن شناخت کسب میکنند. علاوه بر آن مسیر استراتژیک خود را پایهگذاری کرده، استراتژیهایی خلق میکنند که آنها را برای رسیدن به اهداف تعیین شده کمک مینماید و آن استراتژیها را به اجرا میگذارند. یکی از ابزارهایی که در مرحلهی تدوین استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیک درونی و بیرونی به کار میرود تحلیلSWOT میباشد که قادر است مهمترین فاکتورهای درونی و بیرونی که می توانند آیندهی یک سازمان را تحت تاثیر قرار دهند را خلاصه کند. برنامهریزی استراتژیک، ابـزار مدیریتی توانمندی است که برای کمک به سازمانها طراحی میشود تا آنها بصورتی رقابتی، خود را با تغییرات پیشبینی شده محیط تطبیق دهند. فرآیند برنامهریزی استراتژیک، یک نگرش و تجزیه و تحلیل از سازمان و محیط مربوط به آن ارائه میکند، شرایط فعلی سازمان و یا شرکت را توضیح میدهد، و عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت آن را شناسایی میکند. هدف تحقیق حاضر تدوین برنامه استراتژیک برای محصول TDI با کمک ماتریس SWOT میباشد و در شرکت پتروشیمی کارون انجام میشود. در این راستا، بر اساس مطالعه اسناد شرکت و نیز با کمک مصاحبهای که با مدیران و کارشناسان شرکت انجام شده است، نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید شناسایی شده و در قالب ماتریس SWOT نمایش داده شدهاند. بر اساس ابعاد ماتریس، استراتژیهایی در حالات مختلف تدوین گردیدهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10