دوره 12، شماره 32 - ( 12-1402 )                   جلد 12 شماره 32 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei A. Formulation of strategic plan for TDI product with the help of SWOT matrix. 3 2024; 12 (32)
URL: http://jnraims.ir/article-1-342-fa.html
ربیعی امین. تدوین برنامه استراتژیک برای محصول TDI با کمک ماتریس SWOT. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 12 (32)

URL: http://jnraims.ir/article-1-342-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (182 مشاهده)
شناسایی مسائل و مشکلات موجود سازمان‌ها از نظر داخلی و خارجی که در نهایت منجر به کشف و تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدات خارجی می‌شود بعنوان بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک است. مدیریت استراتژیک عبارت است از فرآیندی که از طریق آن سازمان‌ها، محیط‌های داخلی و خارجی خود را تحلیل کرده و از آن شناخت کسب می‌کنند. علاوه بر آن مسیر استراتژیک خود را پایه‌گذاری کرده، استراتژی‌هایی خلق می‌کنند که آن‌ها را برای رسیدن به اهداف تعیین شده کمک می‌نماید و آن استراتژی‌ها را به اجرا می‌گذارند. یکی از ابزارهایی که در مرحله­ی تدوین استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیک درونی و بیرونی به کار می­رود تحلیلSWOT می‌باشد که قادر است مهمترین فاکتورهای درونی و بیرونی که می توانند آینده­ی یک سازمان را تحت تاثیر قرار دهند را خلاصه کند. برنامه‌ریزی استراتژیک، ابـزار مدیریتی توانمندی است که برای کمک به سازمان‌ها طراحی می‌شود تا آن‌ها بصورتی رقابتی، خود را با تغییرات پیش‌بینی شده محیط تطبیق دهند. فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک، یک نگرش و تجزیه و تحلیل از سازمان و محیط مربوط به آن ارائه می‌کند، شرایط فعلی سازمان و یا شرکت را توضیح می‌دهد، و عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت آن را شناسایی می‌کند. هدف تحقیق حاضر تدوین برنامه استراتژیک برای محصول TDI با کمک ماتریس SWOT می‌باشد و در شرکت پتروشیمی کارون انجام می‌شود. در این راستا، بر اساس مطالعه اسناد شرکت و نیز با کمک مصاحبه‌ای که با مدیران و کارشناسان شرکت انجام شده است، نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید شناسایی شده و در قالب ماتریس SWOT نمایش داده شده‌اند. بر اساس ابعاد ماتریس، استراتژی‌هایی در حالات مختلف تدوین گردیده‌اند.
 
متن کامل [PDF 477 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb