کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک
چکیده: (184 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش نئوبانکها در ایران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای میدانی و از حیث راهبرد، پیمایشی است. در این پژوهش وضعیت موجود مولفههای مدل بررسی شده و مدل پژوهش اعتبارسنجی شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان بانک سامان در ایران تشکیل دادهاند. با توجه. به اینکه در این پژوهش از مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است و بدین منطور نیازمند حجم حداقل 200 نفر هستیم، در این پژوهش 354 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مهمترین روشها و ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی است. جهت انجام تجزیه و تحلیلها با توجه به گویههای حاصل از شاخصهای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. همچنین بهمنظور توصیف متغیرهای پژوهش از میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی بهره گرفته میشود. لازم به ذکر است که عملیات مربوط به آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار Spss-21 انجام شده است. در بخش استنباطی از آزمونهایی نظیر آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v3 نیز بهره گرفته شده است. بررسیها نشان داد عوامل موثر بر پذیرش نئوبانکها در ایران شامل 5 مولفه عوامل روانشناختی، عوامل شخصی، عوامل عملیاتی، عوامل تخصصی و عوامل ادراکی است. همچنین در بررسی اولویت مولفهها، نتایج بررسی بارهای عاملی نشان داد عوامل ادراکی بیشترین تاثیر را بر پذیرش فناوری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/1/14 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/10