کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه سنندج
چکیده: (133 مشاهده)
درگیر شدن در رفتارهای منعطف و هدفدار تنها زمانی کسب میشود که کودک به ادراک تجسمی از ذهن رسیده باشد. در کل شواهد تجربی برای بررسی رابطه علیتی بین نظریه ذهن و کارکرد اجرایی کافی نیستند. با توجه به اینکه کارکردهای اجرایی بخشی از فرآیندهای عالی شناختی هستند و بر اساس دیدگاه روان شناسان شناختی مثل پیاژه و کلبرگ که اخلاق و قضاوت اخلاقی بر شناختی مبتنی است به نظر میرسد میان کارکردهای اجرایی با قضاوت اخلاقی رابطه وجود داشته باشد. در این صورت افزایش یا بهبود کارکردهای اجرایی میتواند قضاوت اخلاقی را بهبود بخشد و یا بالعکس. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی در بین دختران 9 تا 11 ساله شهر کرمانشاه میباشد. جامعه آماری پژوهش دختران 9 تا 11 ساله شهر کرمانشاه بودند. نمونه پژوهش حاضر 370 نفر از دختران بودند که به پرسشنامه کارکرد اجرایی بارکلی، آزمون قضاوت اخلاقی سینها و وارما پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که رابطه معناداری بین کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی دختران وجود دارد .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/3 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10