دوره 11، شماره 31 - ( 9-1402 )                   جلد 11 شماره 31 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi K, TayebLi T, HashemNejhad M, Ebrahimi Chekovari L. The Impact of Media, Virtual Space and Technology on Family and School Interactions. 3 2023; 11 (31)
URL: http://jnraims.ir/article-1-341-fa.html
محمودی کیانا، طیب‌لی طاهره، هاشم‌نژاد مریم، ابراهیمی چکووری لیلا. تاثیر رسانه، فضای مجازی و فناوری برتعاملات خانواده و مدرسه. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 11 (31)

URL: http://jnraims.ir/article-1-341-fa.html


چکیده:   (454 مشاهده)
هدف: هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی تاثیر رسانه، فضای مجازی و فناوری برتعاملات خانواده و مدرسه می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و همچنین، به لحاظ ماهیت فراترکیب بود. جامعه مورد مطالعه کلیه اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با رسانه، فضای مجازی و فناوری و اثرات آن برتعاملات خانواده و مدرسه در پایگاه­های داده داخلی (1391-1402) و خارجی (2003-2023) بود. روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند و حجم نمونه بر اساس حذف سیستماتیک بر اساس نمودار جریان مدل پریزما بود. ابزار جمع‌آوری داده­ها فیش برداری و مرور سیستماتیک اسناد و ادبیات بود که در نهایت از میان 165 مقاله داخلی و خارجی 16 مقاله انتخاب شد به منظور محاسبه روایی از چک لیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما و همین طور به منظور محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود.  یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی در خانواده باعث افزایش ارتباطات غیرمستقیم و کاهش زمان تعاملات مستقیم بین اعضای خانواده و مدرسه می‌شود. این ممکن است به دلیل استفاده فراگیر از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رسانه‌های اجتماعی باشد. در مدارس، تغییر در روش‌های آموزش و ادغام فناوری باعث شده است که دسترسی دانش‌آموزان به منابع آموزشی افزایش یابد. استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، فیلم‌های آموزشی و نرم‌افزارهای تعلیم و تربیت، روش‌های سنتی آموزش را تغییر داده و تأثیر قابل توجهی بر روابط اجتماعی دانش‌آموزان در مدرسه و افزایش تعاملات خاواده و مدرسه داشته است. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که رسانه، فضای مجازی و فناوری تأثیرات گسترده‌ای بر تعاملات خانواده و مدرسه دارند. این تأثیرات می‌تواند به‌طور مثبت یا منفی باشد و به میزان استفاده، نوع استفاده و تنظیم آن‌ها توسط افراد و جامعه بستگی دارد.
 
واژه‌های کلیدی: رسانه، فضای مجازی، خانواده، فناوری، مدرسه
متن کامل [PDF 1040 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb