Tavakoli M, Kikhaei Afosi M, Hatami Darani S, Heydari Darani M. Investigating the Role of Social Networks in the Academic Progress and Interest in Education of Primary School Students. 3 2024; 12 (32) :1-9
URL:
http://jnraims.ir/article-1-363-fa.html
توکلی مرضیه، کیخایی افوسی محمد، حاتمی دارانی سجاد، حیدری دارانی مجتبی. نقش شبکههای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی و علاقهمندی به تحصیل دانشآموزان مقطع ابتدایی. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 12 (32) :1-9
URL: http://jnraims.ir/article-1-363-fa.html
دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (86 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی و علاقهمندی به تحصیل دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که تعداد 303 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای استاندارد پرسشنامه شبکه اجتماعی مجازی نامداری (1394)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۴)، علاقهمندی به ادامه تحصیل هاشمی پور و همکاران(1390) استفاده شد. بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرون باخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS-V.23) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شبکههای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی و علاقهمندی به تحصیل دانشآموزان مقطع ابتدایی، نقش دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10