توکلی مرضیه، رستگار شبنم. نقش آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 11 (31) :1-13
URL: http://jnraims.ir/article-1-367-fa.html
دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (83 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقه 13 شهر تهران که تعداد 305 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای استاندارد مهارتهای زندگی کودکان بابادی و مشکانی(1389)، سازگاری اجتماعی دانشآموزان سینها و سینگ(1993)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۴) استفاده شد. بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با نرمافزار SPSS-V.23) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین آموزش مهارتهای زندگی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/18 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10