دوره 11، شماره 31 - ( 9-1402 )                   جلد 11 شماره 31 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M, Rastegar S. The Role of Life Skills Training on Social Adjustment and Academic Progress of Primary School Students. 3 2023; 11 (31) :1-13
URL: http://jnraims.ir/article-1-367-fa.html
توکلی مرضیه، رستگار شبنم. نقش آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1402; 11 (31) :1-13

URL: http://jnraims.ir/article-1-367-fa.html


دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (83 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده‌ها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی منطقه 13 شهر تهران که تعداد 305 نفر از آن‌ها از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه‌های استاندارد مهارت‌های زندگی کودکان بابادی و مشکانی(1389)، سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان سینها و سینگ(1993)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۴) استفاده شد. به‌منظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و به‌منظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیان‌گر روا و پایا بودن پرسشنامه‌های پژوهش بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با نرم‌افزار SPSS-V.23) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین آموزش مهارت‌های زندگی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 1201 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/18 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb