کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (725 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف طراحی برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر بهکارگیری هوش مصنوعی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نوع دادهها کیفی و همچنین به لحاظ ماهیت فراترکیب بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با طراحی برنامه درسی مبتنی بر بهکارگیری هوش مصنوعی در پایگاههای داده داخلی (1400-1403) و خارجی (2020-2024) بود. روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند و حجم نمونه بر اساس حذف سیستماتیک بر اساس نمودار جریان مدل پریزما بود. ابزار جمعآوری دادهها فیشبرداری و مرور سیستماتیک اسناد و ادبیات بود. بهمنظور محاسبه روایی از چکلیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما و همینطور بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. شیوه تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر با نرمافزار MAXQDA-V2020 بود. یافتههای نشان داد، طراحی برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر بهکارگیری هوش مصنوعی شامل اهداف درسی (استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی برای تدوین هوشمند اهداف درسی، تشخیص سطح پیشرفت دانشآموزان، بهبود مستمر اهداف و روشهای آموز و طراحی آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی)؛ محتوای درسی (استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی برای سازماندهی محتوای درسی، توسعه سیستمهای پیشنهاددهنده محتوا و تولید و بهبود محتوای هوشمند)؛ فعالیتهای آموزشی (بهکارگیری سیستمهای هوش مصنوعی در جهت طراحی فعالیتهای هوشمند و تطبیقپذیر، توسعه محیطهای یادگیری تعاملی و هوشمند، پشتیبانی هوشمند از فرآیند یادگیری و هوشمند سازی مدیریت کلاس درس) و ارزشیابی درسی (استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی برای طراحی ارزشیابیهای سفارشیسازی شده، ارزشیابی خودکار و بازخوردی، تحلیل الگوهای یادگیری و پیشرفت و تشخیص بهموقع چالشهای یادگیری) بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/21 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10