دوره 13، شماره 33 - ( 3-1403 )                   جلد 13 شماره 33 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfahani M S. Designing the Curriculum of the First Year of High School Based On the Use of Artificial Intelligence. 3 2024; 13 (33) :1-16
URL: http://jnraims.ir/article-1-368-fa.html
اصفهانی مرضیه سادات. طراحی برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر به‌کارگیری هوش مصنوعی. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت. 1403; 13 (33) :1-16

URL: http://jnraims.ir/article-1-368-fa.html


کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (725 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف طراحی برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر به‌کارگیری هوش مصنوعی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نوع داده‌­ها کیفی و همچنین به لحاظ ماهیت فراترکیب بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با طراحی برنامه درسی مبتنی بر به‌کارگیری هوش مصنوعی در پایگاه‌­های داده داخلی (1400-1403) و خارجی (2020-2024) بود. روش نمونه­‌گیری غیر تصادفی هدفمند و حجم نمونه بر اساس حذف سیستماتیک بر اساس نمودار جریان مدل پریزما بود. ابزار جمع‌آوری داده­‌ها فیش‌برداری و مرور سیستماتیک اسناد و ادبیات بود. به‌منظور محاسبه روایی از چک‌لیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما و همین‌طور به‌منظور محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. شیوه تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها، تحلیل مضمون شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر با نرم‌افزار MAXQDA-V2020 بود. یافته‌­های نشان داد، طراحی برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر به‌کارگیری هوش مصنوعی شامل اهداف درسی (استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای تدوین هوشمند اهداف درسی، تشخیص سطح پیشرفت دانش‌آموزان، بهبود مستمر اهداف و روش‌های آموز و طراحی آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی)؛ محتوای درسی (استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای سازمان‌دهی محتوای درسی، توسعه سیستم‌های پیشنهاددهنده محتوا و تولید و بهبود محتوای هوشمند)؛ فعالیت‌های آموزشی (به‌کارگیری سیستم‌­های هوش مصنوعی در جهت طراحی فعالیت‌های هوشمند و تطبیق‌پذیر، توسعه محیط‌های یادگیری تعاملی و هوشمند، پشتیبانی هوشمند از فرآیند یادگیری و هوشمند سازی مدیریت کلاس درس) و ارزشیابی درسی (استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای طراحی ارزشیابی‌های سفارشی‌سازی شده، ارزشیابی خودکار و بازخوردی، تحلیل الگوهای یادگیری و پیشرفت و تشخیص به‌موقع چالش‌های یادگیری) بود.
 
متن کامل [PDF 1595 kb]   (602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/21 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research approaches in management sciences

Designed & Developed by : Yektaweb